ولـگـرد جـاده هـا

ارائه زیباترین تصاویر از کشنده های جدید و قدیمی

 
کار توربوشارژر و سوپر شارژر در ماشینهای سنگین
نویسنده : علیرضا یحیی زاده - ساعت ٥:٤۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱٢/۱٠
 
کار توربوشارژر و سوپر شارژر در اصل چیست؟
 
پمپهای دمنده ای هستند که با ترکیب سوخت و اکسیژن بیشتری را وارد سیلندرها می کند .

 

 

 

توربوشارژر یک پمپ گریز از مرکز است که بوسیله گازهای خروجی بدست امده از احتراق به کار می افتد ومخلوط بیشتری از هوا و سوخت را روانه موتور می کند که باعث فشار بیشتر و توان بالاتر موتور می شود .

در سوپرشارژر دو چرخ پره دار در دو سر یک محور نصب شده که یکی وظیفه توربین را ودیگری نقش کمپروسور را ایفا می کند به این صورت که دودهای حاصل از احتراق که در حال خارج شدن از موتور می باشند وارد توربین می شوند و آن را به گردش در می آورند از گردش حاصل کمپرسوری که در یک راستا بر روی یک محور قرار دارد به حرکت در آمده و هوای تازه را وارد کرده و آنرا فشرده می کند .

به علت فشار زیاد تقویتی وروردی که به وسیله توربوشارژر تولید می شود در بعضی از مواقع باعث تخریب و آسیب رسانی به اجزای موتور می شود که برای کنترل این امر توربوشارژرها مجهز به یک مجرای تخلیه می باشند این شیر کنترل کننده در هنگامی که فشار تقویت شده را به میزان وارد کرد دود حاصل را به جای هدایت به سمت توربین به خارج فرستاده و دورآن را کنترل می کند .
البته در موتورهای جدید که مجهز به ECUیا همان واحد کنترل الکترونیکی هستند این امر توسط سنسوری که در منیفولد بنزین وجود دارد کنترل می شود که این سنسور با اندازه گیری دقیقتری از افزایش فشار جلو گیری کرده و با انتقال سیگنال به ECU آن را کنترل می کند .

یکی از مشکلاتی که درکار توربو شارژر وجود دارد افزایش دما که خود باعث کندی در کار توربو شارژر می شود و برای جلو گیری از این امر از اینتر کولر که یک خنک کننده برای کاهش دمای هوای فشرده می باشد بهره گرفته می شود از مزایایی دیگر آن علاوه بر خنک کردن هوای ورودی پایین آوردن بار حرارتی موتور و همچنین کاهش دمای گازهای خروجی از اگزوز بوده که در مصرف سوخت کمک بسزایی می کند .

در توربو شارژرها پره های متحرکی وجود دارند که به نیاز موتور عمل باز وبسته شدن را انجام می دهند که در موتورهای که مجهز به ECUهستند این امر توسط سوپاپهای مغناطیسی کنترل می شوند و فرمان می گیرند از این رو با پایین بودن و بالابودن دور موتور پره هابازو بسته می شوند از مزایایی این مکانیزم تولید گشتاور بالادر سرعتهای پایین موتور و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد .

سوپرشارژر با توربو شارژر تفاوت می کند و طرز کارشان با یکدیگر متفاوت است توربو شارژر با استفاده از گاز های خروجی کار می کند ولی سوپرشارژر به صورت مکانیکی با توسط تسمه یا زنجیر از میل لنگ مستقیم نیرو می گیرد که با وجود این امر با فشردن پدال گاز سوپرشارژر ها در موتورهای احتراق داخل توسط تسمه به حرکت در می آیند .
کوپلینگ سوپرشارژر هم می تواند ثایت و هم از طریق کلاچ فراهم می شود سوپرشارژر روتس دو روتر دارد و هر روتر دو یا سه بر آمدگی دارد که یا به حالت صاف یا حلزونی شکل می باشد روترها توسط چرخدنده به هم درگیر شده و به وسیله تسمه یا زنجیر از موتور نیروی حرکتی می گیرند که به علت کوچک بودن قطر چرخ دنده و چرخ تسمه سر سوپرشارژر دور آن سه تا چهار برابر موتور می شود استفاده از سوپرشارژر زمانی که موتور در زیر بار کامل قرار دارد باعث کاهش توان موتور می شود که برای بر طرف کردن این مشکل در اکثر سوپرشارژرها از یک کلاچ الکترونیکی بهره گرفته می شود که هماهنگ با فشار وارده به موتور حرکت کند .

در کل توربو شارژرها و سوپرشارژرها علاوه بر بالابردن توان خروجی موتور و بالابردن گشتاور آنها در مصرف بنزین و یا سوخت تاثیر مثبتی گذاشته واز فشار بالابر روی موتور نیز کاهش می دهد که خود این امر باعث پایین آمدن فرسودگی و عمر طولانی تر اجزای آن می شود البته نا گفته نماند که نصب و راه اندازی توربوشارژر و سوپرشارژر نیاز به علم بالا دارد و اگر در غیر زمانهایی که خود سازندگان اقدام به این امر می کنند بصورت آزاد و بدون اطلاعات لازم و با مارکهای متفرقهاین کار را انجام دهیم با مشکلات فروانی و چه بسا خطر ساز مواجه می شویم .


 
 
کشندههای امروزی
نویسنده : علیرضا یحیی زاده - ساعت ٧:٠٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱٢/٤
 


 
 
مقایسه کوتاه به کشنده مان و ولوو
نویسنده : علیرضا یحیی زاده - ساعت ٦:۳۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱٢/٤
 



کشنده ولوو سری اف اچ اولین بار در سال 1993 از سوی ولوو سازنده خوشنام سوئدی عرضه شد و توانست در اولین سال عرضه عنوان کامیون سال را نیز از آن خود کند. شرکت ولوو برای این کشنده که تابستان امسال نسل جدید آن را روانه بازار کرده، موتور‌هایی با حجم بالاتری به نسبت نسل دوم آن در نظر گرفته است، این موتور شش سیلندر به نام D13A دارای 8/12 لیتر حجم و 480 اسب بخار قدرت مجهز به سوپرشارژر مطابق با استاندارد‌های یورو 3 می‌باشد که هر سیلندر دارای چهار سوپاپ جداگانه می‌باشد. ولوو برای نسل سوم اف‌اچ از سه نوع جعبه دنده استفاده برده است یک جعبه دنده 9 سرعته، یک جعبه دنده 14 سرعته و یک گزینه جعبه دنده خودکار I-Shift که در مدل عرضه شده در کشور هم از جعبه دنده 14 سرعته استفاده شده که هم برای رانندگان ولوو در کشور آشنا‌تر است و هم دارای دنده کرال یا همان فوق سنگین می‌باشد که موجب برتری ولوو در مقابل کشنده مان تی‌جی‌آ شده است و هم گزینه دنده خودکار قابل سفارش است.

در طرف مقابل کشنده مان تی جی آ در سال 2001 از سوی شرکت مان آلمان عرضه و در همان سال نیز عنوان کامیون سال را از آن خود کرد, این کشنده که از سه سال قبل از سوی دو شرکت مختلف در کشور عرضه شده است در اروپا از امسال جایگاه اصلی خود را به TGX داده است, مان تی جی آ عرضه شده از سوی نماینده جدید شرکت مان از یک موتور شش سیلندر خطی 8/12 لیتر به قدرت 480 اسب بخار با گشتاور 2300 نیوتن متر در 1400-1050 که از استاندارد‌ یورو 3 بهره می‌برد و سوخت رسانی آن بصورت الکترونیکی از طریق یک پمپ مرکزی به تمام سیلندر‌ها (Common Rail ) صورت می‌گیرد.

برای این کشنده مان دو نوع جعبه دنده در نظر گرفته است، یک جعبه دنده 16 سرعته دستی ساخت ZF آلمان و یک جعبه دنده خودکار 12 سرعته به‌نام Man TipMatic که بر پایه ZF ساخته شده است که در کشنده مان تی‌جی‌آ داخلی از جعبه دنده 16 سرعته دستی استفاده شده که البته کلاچ خودکار آن که به شکل یک شاسی کنار سردنده تعبیه شده بود حذف و نیز فاقد دنده کرال می باشد. از بارزترین نکات منفی کشنده‌های مان تی‌جی‌آ تحویلی از سوی اورین خودرو حذف اینتاردر یا همان کند کننده آن است که با توجه به اینکه این کشنده فاقد ترمز تریلر و تک محور است می‌بایست شرکت فروشنده چنین قطعه مهمی که در سلامت جان راننده تاثیر مستقیم دارد را در لیست تجهیزات کشنده خود قرار می‌داد. به جهت تجهیزات ایمنی کشنده ولوو اف اچ که در کشور به اف اچ 13 معروف شده دارای سیسستم ترمز دیسکی و مجهز به سیستم های ABS، ASR و ESP می‌باشد و همچنین ترمز موتور جدید ولوو وب می باشد که رانندگان ولوو در کشورمان به استفاده از این سیستم خو گرفته اند که بنظر من سیستم ترمز وب از تمام ترمز موتور کشنده های دیگر بهتر و موثر تر عمل می کند, کشنده مان تی‌جی‌آ نیز از سیستم ترمز دیسکی با خنک شونده داخلی دارای سیستم های ترمز EBS, ABS, ASR و ESP می‌باشد. شرکت مان برای کشنده‌های سری تی‌جی‌آ در سطحی گسترده از تجهیزات ایمنی استفاده برده که متاسفانه در کشنده‌های تحویلی سیستم LPG ( که به محض خارج شدن کشنده از مسیر حرکت خود به وسیله سیگنال‌های صوتی به راننده هشدار می‌دهد ) و سیستم ACC ( که این سیستم تشخیص فاصله با وسیله نقلیه جلویی با کاهش فاصله، بطور خودکار سرعت کشنده را کاهش می‌دهد ) حذف شده‌اند. کابین کشنده ولوو مدل Globetrotter و دارای فضای بسیار مناسبی برای استراحت راننده می باشد اما کابین بزرگ مان مدل XXL را با توجه به پایین بودن سطح تونل روی موتور و یک سطح بودن کف آن را باید برتر از کابین ولوو به لحاظ فضای داخلی دانست. از مزیت های کشنده ولوو اف اچ این است که از قطعات مشترک زیادی با نسل قبلی خود برخوردار است و این می‌تواند برای خریدار آن هنگام تعمیرات و تعویض قطعه مشکلات کمتری را به همراه داشته باشد اما در طرف مقابل کشنده مان تی جی آ برای کسانی که به لحاظ مالی در وضعیت مناسبی قرار دارند بدون شک انتخاب خوبی خواهد بود اما نه برای دیگر رانندگان چرا که یک مشکل بزرگ دارد که باید همین اول و قبل از خرید به آن فکر کنید و آن گرانی بیش از اندازه قطعات و خدمات فنی این کشنده و کمبود مراکز خدمات در سطح کشور می‌باشد، ضمن اینکه قطعات ولو اف اچ نیز از قیمت بالایی برخوردارند. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم قیمت بالای این کشنده در کشورمان است و این در حالی است که کشنده مان تی‌جی‌آ در اروپا با تمام تجهیزاتش از دیگر کشنده‌های هم کلاس خود به مانند ایویکو استرالیز 440 و داف ایکس اف 460 با قیمتی پایین‌تر و حتی در برابر کشنده ولوو اف اچ با اختلاف 11 هزار یورو ارزان تر عرضه می شود.
کشنده ولوو اف اچ هم به جهت مشخصات فنی و هم خدمات پس از فروش و ارزش دست دوم بالا در مقابل کشنده مان قرار می گیرد که با وجود مشخصات فنی بالا و قوی بدلیل گرانی و عدم خدمات رسانی مناسب از بازار فروش دست دوم خوبی برخوردار نیست