ولـگـرد جـاده هـا

ارائه زیباترین تصاویر از کشنده های جدید و قدیمی

 
نگاهی کوتاه به کامیونهای ماک
نویسنده : علیرضا یحیی زاده - ساعت ٦:٠٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٩/٢۱
 

به نام خدای همه ما ...

در این مطلب نگاهی مختصر داریم به کامیونهای جدید ماک در کلاسهای سنگین و نیمه سنگین. ماک در حال حاضر چندین دهه است که در ایران فروش نداشته است و این باعث شده با وجود علاقه اکثر ایرانی ها به این نشان آشنایی چندانی با کامیونهای جدید ماک نداشته باشیم.

در کامیونهای ماک جدید از موتورهایی با نام MP( Mack Power) استفاده میشود و که برای کاربری های مورد نظر از کلاسهای MP7 و MP8 ­و نهایتاً موتورهای قدرتمند MP10 استفاده میکنند. این موتورها استانداردهای آلایندگی EPA آمریکایی را پوشش میدهند. موتورهای MP8 با 13 لیتر حجم قدرتهایی از 415 اسب بخار تا 485 اسب بخار را پوشش میدهند و موتورهای 11 لیتری MP7 قدرتهایی از 325 تا 405 اسب بخار را شامل میشوند. موتورهای MP10 با 16 لیتر حجم قدرتهایی مابین 515 تا 605 اسب بخار را شامل میشود. در کامیونهای ماک جدید از مجموعه متنوعی از گیربکسهای ساخت Allison, Eaton و گیربکسهای اختصاصی ماک با نام Maxitorque استفاده میکنند و بر اساس نیاز خریدار میتوان گزینه های متعددی را انتخاب کرد. در سطح رفاهی هم ماک با کابین های بزرگ، خشن و دماغ دار خود تمام نیازهای یک راننده را برطرف میکند.

در کلاس نیمه سنگین ماک کامیونهای گرانیت Granite را به صورت کشنده و باری عرضه کرده است که برای کمپرسی، میکسر، مصارف نظامی و بسیاری مصارف دیگر قابل استفاده است . این کامیون از موتورهای کلاس MP7 و MP8 براساس نیاز مشتری استفاده میکند.


 

برای حمل اتوبانی یا بزرگراهی ماک سری جدید کشنده پیناکل pinnacle را جایگزین سری Vision کرده است. پیناکل میتواند از موتورهای MP7 و 8 استفاده کند.  



و در نهایت برای حمل سنگین کشنده تایتن با کسر ت (TITAN) یا همان تیتان خودمان را معرفی کرده است و برای مصارف نظامی، خارج از جاده، محموله های فوق سنگین مورد استقاده قرار میگیرد و موتورهای  MP10 را مورد استفاده قرار میدهد.


 


 
 
این بزرگان دوست داشتنی
نویسنده : علیرضا یحیی زاده - ساعت ٥:٥٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٩/٢۱
 


 
 
درباره بوژیها چه میدانید
نویسنده : علیرضا یحیی زاده - ساعت ٦:٠٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٩/٢٠
 
 

 

بوژی در اصل یک کلمه فرانسوی است . در لغت به معنای محور است و بوژی ها بر خلاف ظاهر سخت و خشن و خشکی که دارند به راحتی توسط فشار روغن هیدرولیک بر روی انها اعمال کنترل می شود.

بسته به وزن محموله تعداد این محور ها می تواند کم یا زیاد شود . یعنی هرچه بار سنگین تر شود تعداد محور ها بیشتر می شود و طبیعتا تعداد کشنده های ان بیشتر خواهد بود . حمل بار توسط بوژی ها شرایط خواصی را می طلبد . از راه و جاده گرفته تا مسائل ترافیکی و تجارب رانندگان.

جالب است بدانید که حد اکثر سرعت یک بوژی و کشنده ان به همراه محموله چیزی کمتر از 30 کیلو متر بر ساعت است . در بعضی مواقع کار به حدی حساس است که راننده بوژی مجبور می شود با 5 کیلو متر بر ساعت حرکت کند .

حرکت یک بوژی مستلزم صورت گرفتن هماهنگی های خاص با پلیس راه کشور و سازمان راه داری و در بعضی مواقع وزارت نفت و نیرو است . بوژی ها فقط و فقط از 6 صبح تا 6 عصر مجاز به حرکت هستند و در شب و روز های تعطیل حق تردد در جاده ها را ندارند .

 

این دستگاه ها همیشه باید با دو اسکورت در عقب و جلوی محموله حرکت کنند .در بعضی و در بسیاری از جاده های کشور و همچنین پل هایی که توانایی حمل وزن و بار ان را ندارند ، شرکت های حمل و نقل خود موظفند راه های فرعی جهت عبور مجموعه بوژی و کشنده ها بسازند ، که خود این امر هزینه های سر سام آوری را به دنبال دارد.

  طبق تحقیقات صنعت بوژی از سال 1968 میلادی (1347 شمسی) توسط چند شرکت ایرانی وارد ایران شده است . مسلما از آن زمان تا کنون هم طراحی بوژی ها تغییر کرده است و هم تناژ بار ها و محموله ها بالا رفته است . از این رو می توان گفت صنعت بوژیرانی یک صنعت است .

بزرگترین مشکل صنعت بوژی رانی اخذ عوارض بی حساب و کتابی است که توسط شهر داری ها و بخشداری ها و در بعضی موا قع توسط افراد محلی به بهانه عبور بار سنگین در مناطق مختلف گرفته می شود .

 

بوژی ها برای حمل بار های 96 تن به بالا استفاده می شوند .

  • ارتفاع از سطح زمین : 1.70 متر
  • تعداد چرخ در هر محور : 8 چرخ
  • کشنده ها معمولا 10چرخ دارند ، بجز خودرو های جدید مان که 12 چرخ دارند .

(توجه داشته باشید که این خودرو برای عبور و مرور بدون بار در جاده ها هم نیاز به صدور بارنامه ترافیکی و اسکورت دارد)

 


 
 
کشندهها5
نویسنده : علیرضا یحیی زاده - ساعت ٥:٤٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٩/٢٠