ولـگـرد جـاده هـا

ارائه زیباترین تصاویر از کشنده های جدید و قدیمی

 
تایر و سیستمهای باد 000(2)
نویسنده : علیرضا یحیی زاده - ساعت ۱٠:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/۳٠
 

شکل 1: تایر
نحوی فرمان دادن و هدایت و شتاب گیری و ترمز کردن مطلوب خودرو به سطح جاده و اج لاستیک بستگی دارد وقتی سرعت خودرو کم و بار ان ناچیز و سطح جاده عادی باشد کیفیت لاستیک چندان محسوس نیست اما در سرعت های زیاد و بار زیاد و در جاده های کم اصطکاک مثلا یخ زده و لغزنده کنترل و هدایت مطمئن خودرو به لاستیک خوب بستگی دارد لاستیک باید به اندازه ی کافی پهن باشد تا نیروی وارد شده از طرف جاده و وزن شاسی را تحمل کند و نیز نرم و الاستیک عمل نماید تا ضربات اولیه جاده را مانند فنر جذب کند

2نیروهای وارد شده بر تایر خودرو
الف نیروی کششی وارد بر تایر که در هنگام شتاب گیری از طرف تایر بر سطح جاده وارد می شود و باعث برطرف کردن نیروی اصطکاک جاده می شود
ب نیروی فشاری وارد بر تایر:
این نیرو در هنگام ترمز کردن از طرف جاده و شاسی بر تایری که نیروی منفی دارد یا همان نیروی مخالف حرکت بدنه این نیرو به ان وارد شده و ان را تحت فشار قرار داده
ج نیروی جانبی وارد بر تایر :
نیروی است که در اثر چسبندگی در موقع پیچیدن در تایر به وجود می اید و عکس العمل نیروی جانب به مرکز است نیروی جانب به مرکز تمایل دارد بدنه ی خودرو را به خارج از پیچ منحرف کند نیروهای عکس العمل در چرخ ها به صورت نیروی چسبندگی اج ها به کف جاده ظاهر شده از لغزیدن چرخ به طور عرضی جلوگیری می کند وقتی تایر فاقد اج باشد در مقابل نیروهای مختلف مثلا نیروهای شتاب و ترمز و جانبی و غیره نیروی چسبندگی کم تری دارد بنابراین در ان لغزش به وجود می اید وقتی در تایری لغزش ایجاد شود نیروی کششی موثر ان کاهش یافته قدرت مفید و موثر در چرخ ها تلف می شود تایر و چرخ یک مجموعه هستند که خرابی هر یک بر چگونگی استفاده ی صحیح از ان تاثیر می گذارد

3- ساختمان تایر


 
 
ولووووووووو
نویسنده : علیرضا یحیی زاده - ساعت ۱٠:۱٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/۳٠
 


 
 
کشندهها 0(59)
نویسنده : علیرضا یحیی زاده - ساعت ۸:۳٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٧
 


 
 
سیستم کنترل باد ماشینهای سنگین
نویسنده : علیرضا یحیی زاده - ساعت ۸:۳۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢۳
 

سیستمهای که برای باد کردن تایرها ابداع شده اند سه هدف را دنبال می کنند

1-اشکار کردن (detect) کاهش فشار در تایرهای مشخص بدان معنی که سیستم پایشگری دائما فشار باد هر کدام از تایرها را کنترل کند

2-هشدار دادن به راننده در مواقعی که ایرادی در سیستم وجود ندارد

3-باد کردن تایر به میزان معین بدان معنی که یک مخزن ذخیره هوا به همراه یک شیر یک طرفه وجود داشته باشد که در مواقع کم باد بودن تایر شیر باز شده و به سمت تایر جریان یابد

 با وجود انکه سیستم های موجود برای باد کردن تایرها از نظر طرح تفاوت هایی دارند اما مشترکاتی نیز دارند که در زیر به اختصار بیان می گردد

1-همه انها به سوپاپی مجهز می باشند که تک تک تایرها را ایزوله می کنند تا از جریان هوای تایرها در زمانی که سیستم در حال بررسی یا باد کردن یک تایر است جلوگیری شود

2-در هر کدام از این سیستم ها روشی برای اشکار کردن فشار هوای داخل تایرها وسیله نقلیه وجود دارد . این امر در بسیاری از سیستم ها بوسیله سنسورهای مرکزی که اطلاعات خود را به واحد کنترل الکترونیکی و سپس به راننده منتقل می کنند مهیا شده است

3-در این سیستمها به منبع دخیره هوا نیاز می باشد که معمولا بطور مشترک که از منبع هوای موجود در مدار وسیله به منظور تغذیه ترمزها یا سیستم های پنوماتیکی استفاده می گردد

4-زمانی که از منبع هوای سیستم ترمز برای باد کردن تایرها انعشاب گرفته می شود اگرچه سیستم ترمز وظیفه اصلی خود را به مخاطره نمی اندازد اما برای اطمینان بیشتر بازرسی ها یی در سیستم فراهم شده است که از بکار بردن هوای مخزن (برای باد کردن تایر ) در مواقعی که فشارش از حد معینی کمتر است جلوگیری شود

5-در این سیستم ها مسیری برای رساندن هوای مخزن به تایرها مورد نیاز نیاز است که معمولا این مسیر از میان اکسل ها فراهم شده است

6-در این سیستم ها شیر اطمیان فشاری برای خارج کردن هوا از تایر –بدون وجود مخاطراتی – مهیا شده است

حال به چند نمونه از این سیستم ها که برای باد کردن و کنترل فشار باد تایرهای تریلر فراهم شده است بطور مختصر اشاره می نماییم

1-سیستم پایش و تنظیم باد تریلرها (trailers tire maintenance)

این سیستم تعمیر و نگهداری  سیستم هوشمندی است که فشار باد تایرهای تریلر را کنترل می کند و در صورت کم بادی اقدام به باد کردن و تنظیم فشار بادشان می نماید هوای مورد نیاز این سیستم از سیستم ترمز تریلرها که در مخزنی ذخیره شده است تامین می گردد

 این سیستم شامل سه جز اصلی می باشد...


 
 
اسکانیا 999
نویسنده : علیرضا یحیی زاده - ساعت ٧:٤٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/۱٩
 


 
 
راندن همراه با عشق و لذت اسکانیا
نویسنده : علیرضا یحیی زاده - ساعت ۱٢:٠۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٧/۱۸
 


 
 
تقدیم به دوستان خوبم
نویسنده : علیرضا یحیی زاده - ساعت ۸:٠٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/۱٧