ولـگـرد جـاده هـا

ارائه زیباترین تصاویر از کشنده های جدید و قدیمی

 
گیریبکسهای هوشمند کامیون ولوو
نویسنده : علیرضا یحیی زاده - ساعت ۸:٥٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٢/۱٢
 


گیربکس VT2412B یک گیربکس 12 سرعته با کنترل اتوماتیک است که تعویض دنده ها و نیم دنده ها در آن به طور اتوماتیک صورت می گیرد. این گیربکس برای موتوری با گشتاور حدود 240Nm طراحی شد . مهمترین مزیت این نوع گیربکس با توجه به اتوماتیک بودن کلاچ و تعویض دنده راحتی راننده برای تمرکز در رانندگی است. مزیت دیگر آن موازی بودن دسته دنده یا صندلی راننده است که این امکان را به راننده می دهد تا به راحتی داخل کابین جا به جا شود.

گیربکس I-SHIFT  قابلیت تعویض دنده با نسبت دنده بیشتری را نیز دارد. لذا از توانایی بالایی برای افزایش میانگین سرعت برخوردار است همچنین برای سهولت و سرعت تعویض دنده ها دارای موتور و گیربکس یکپارچه می باشد .این گیربکس قابلیت  افزایش سهولت عملکرد و کم کردن مصرف سوخت را نیز دارد و برای کامیون هایی که قابلیت نقل و انتقال بار ناخالص حدود 44تن را دارند بسیار مناسب است . همچنین قابلیت نقل و انتقال فوق العاده ای در جاده های مختلف دارد . این نوع گیربکس ها دارای دو واحد اصلی دنده های جلو برنده و دنده های عقب است.چارچوب و بدنه اصلی و پوسته کلاچ ان ازجنس آلومینیوم ساخته شده است. لذا وزن این گیربکس بسیار کم می باشد. از قابلیتهای دیگر این نوع گیربکس خنک کاری آسان با روغن خیز ناگهانی قدرت کنترل پمپ کلاچ و تعویض کمتر روغن است . به طوری اگر از روغن مرغوب استفاده شود فیلتر هر سه سال یکبار نیاز به تعویض دارد که این باعث پائین آمدن عملکردی و کاهش اثرات زیست محیطی می شود.مشخصه های تعریف شده گیربکس  B2412 VT عبارت است از:

1-    سیستم تعویض فوق اتوماتیک دنده با انتخاب برنامه مناسب که با توجه به شرایط رانندگی تعین می شود.

2-    مجهز به بسته نرم افزاری برای افزایش راحتی و صرفه جویی در مصرف سوخت

3-    دارای قابلیت دنده دستی و اتوماتیک که باعث انعطاف پذیری بالای رانندگی می شود .

4-    به علت آلومینیومی بودن پوسته کلاچ و بدنه اصلی گیربکس بسیار سبک وزن است.

برای  سهولت در انتخاب دنده اهرم دسته دنده  با صندلی به طور یکپارچه و به صورت یک واحد قرار گرفته است . این اهرم دسته دنده هیچ گونه اتصال مکانیکی با گیربکس ندارد و انتخاب دنده با حرکت این اهرم و انتخای وضعیت اهرم دسته دنده با توجه به شرایط رانندگی (اتوماتیک  خلاص  تعویض دنده دستی  دنده عقب و...) انجام می شود.

واحد کنترل و فرمان دهنده گیربکس ( GCU)  با بدنه گیربکس یکپارچه است و شامل یک واحد کنترل الکترونیکی ( ECU) سوپاپهای مغناطیسی سیلندرهای تعویض دنده  حرکت چنگالی و سنسور می باشد.  این قابلیت انعطاف پذیری سیستم تعویض دنده ( با توجه به موقعیت و وضعیت رانندگی) شرایط مناسبی را برای راننده فراهم می سازد . موقعیت های انتخاب این گیربکس روی دسته دنده مشخص شده است : خش ابتدایی این نوع گیربکس از3دنده اصلی  و مجموعه ای از نیم دنده ها تشکیل می شود . دنده ها  دارای مجموعه ای از دنده های سیاره ای است شفتها یاتاقانها و دنده ها که از اجزای با کیفیت بالا ساخته شده ه اند دارا ی قدرت بالا و استحکام زیادی می باشند . این دنده ها از فولاد مخصوص ساخته شده اند و سختی سطحی زیادی دارند . دنده های اصلی به شکل دنده های مخروطی می باشند که این باعث می شود دنده ها بتوانند در یک شبکه و در یک زمان به راحتی با یکدیگر درگیر شده تا عملکرد سریع با توانایی بالا داشته باشند .

CCU (واحد کنترل کلاچ) که در سمت راست پوسته کلاچ قرار دارد شامل سیلندرهای هوا با قابلیت تنظیم اتوماتیک  سوپاپهای مغناطیسی و خود القاء در محل سنسورها است .

گیربکس  I-SHIFT   قابلیت نصب برنامه TP-BAS  را نیز دارد . این برنامه علکرد اصلی تعویض دندههای گیربکس را بهبود می بخشد. TP-BAS   به طور اتوماتیک این امکان را به راننده می دهد تا بین دو حالت  P و  E یک حال را انتخاب  کند. حالت P زمانی انتخاب می شود که به قدرت بیشتر و تعویض دنده سریعتری نیاز باشد . حالت E نیز با توجه به شرایط و وضعیت رانندگی برای بهبود بخشیدن به صرفه جویی در سوخت بکار گرفته می شود. دیگر نرم افزارهای قابل نصب بر روی گیربکس I-SHIFT  عبارتند از: TP-COME , TP-FECOM , TP-ECOPW و TP-FUEC این نرم افزارها دارای قابلیت های ECOROLL ,  سیستم حرفه ای اتوماتیک  تعویض دنده سریع  و حرکت قدرتی  کنترل اصلی هوشمند سیستم حرفه ای قدرت  سیستم اصلی ترمز , Kick down , Smooth Range Shift  

Automatic EBR  Oil Temp  وClutch است . به طور مثال زمانی که نرم افزار TP-ECOPW روی گبربکس I-SHIFT نصب می شود گشتاور خروجی در بالاترین وضعیت رانندگی حدود 200Nmافزایش می یابد .