ولـگـرد جـاده هـا

ارائه زیباترین تصاویر از کشنده های جدید و قدیمی

 
شمع ماشین چه کاری انجام میدهد
نویسنده : علیرضا یحیی زاده - ساعت ۱٠:٥٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٢/۱٦
 

 
 
اولین عمل موثر شمع ماشین ، آتش زدن مخلوط هوا و سوخت در احتراق داخلی موتور است. شمع ماشین باید پالس الکتریکی با ولتاژ بالا را همراه با ٢۵٠٠٠ ولت بصورت مکرر به داخل محفظه احتراق موتور انتقال دهد. الکترودهای با دوام را از بین آنهایی که جریان الکتریکی را می توانند قوس داده یا جرقه بزنند تا مخلوط هوا و سوخت در سیلندر را محترق ، پیش بینی و تهیه کنند. تحت شرایط فشار و حرارت شدید آماده اند تا میلیونها بار جرقه بزنند. میزان عملکرد شمع ماشین همزمان با افزایش توان خروجی خودرو ، سخت تر و شدید تر می شود.
ساختار شمع :
شمع*ها بطور کلی از چندین بخش تشکیل شده*اند: بخش فلزی، عایق چینی، الکترودها ، واشرها، مهره سرشمع و پودرهوا بند

- بخش فلزی یا بدنه:
هر شمع دارای یک بخش فلزی است. بالای این قسمت فلزی به شکل شش گوش است تا شمع به طور محکم در جا خود نصب شود. قسمت پایین این بخش رزوه شده به روی سر سیلندر پیچیده می*شود. یک الکترود منفی از قسمت پایینی بخش بیرون آمده است. یک واشر نسوز در زیر رزوه*ها قرار دارد که در مقابل لبه بیرون آمده جای گرفته است. در محل قرار گرفتن شمع در سر سیلندر موتور واشر مسی با ترکیبی از مس و آزبست با مقطع یو شکل (u) قرار گرفته تا از نشت گاز در اتاقک احتراق به خارج جلوگیری شود. در ضمن محل نصب بعضی از شمع*ها به شکل اوریب بوده و به خوبی آب بندی می*شود. بیشتر شمهای امروزی دارای پیچی به قطر ١۴ میلیمتر می باشد. هر چند بعضی از شمع ها دارای ١٨ میلیمتر قطر و بعضی دیگر قطرشان ١٠ میلیمتر است. معمولاً رزوه ها با گام ٢\١ یا ۵ \١ میلیمتری می باشند که طبق مشخصات پیچ پایه شمع ها عبارتست از ٢۵\١ گاهی هم پیچ های قطورتر از ١۴ برای موتورهای دو زمانه و قطر کمتر برای موتور سیکلتها ساخته می شود . پایه شمع وقتی در سر سیلندر قرار گرفت باید با اطاق احتراق تراز باشد. چنانچه کوتاه تر انتخاب شود موجب جرم گیری شده و اگر بلندتر باشد قشمت بیرون زده داغ می ماند و در هر دو صورت ایجاد خودسوزی می کند.
- عایق شمع :
عایق شمع از جنس نوعی سرامیک است که در حرارت، فشار و ولتاژ بالا بسیار مقاوم است. این عایق طوری قرار داده شده که از پوسته صدفی بیرونی به وسیله یک واشر نسوز داخلی و ترکیبات اب بندی کننده کاملا جدا است. این عایق علاوه بر این که الکترود مرکزی را نگه می*دارد به منزله یک محافظ برای الکترود نیز هست و جریان الکتریسیته مجبور است فقط از داخل الکترود بگذرد. عایق باید در مقابل حرارت زیاد، خنک شدن و لرزش مقاومت داشته باشد قسمت بالایی عایق که در معرض گرد و خاک است باید همیشه تمیز نگه داشته شود تا از هدر رفتن الکتریسته جلوگیری شود. در بعضی از انواع شمع*ها، عایق*های پشته*ای وجود دارند که گاه گاه می*توان از طریق این پشته گثافت*های جمع شده را دور انداخت.
- الکترودها :
شمع دارای دو الکترود میانی (مثبت) و کناری (منفی) است که به بدنه آن متصل هستند الکترود میانی در وسط عایق سرامیکی قرار گرفته و در مقابل فشار زیاد تا ۴٠ اتمسفر و حرارت بالا تا ٢٠٠٠ درجه سانتیگراد مقاوم است. الکترود کناری به پوسته فلزی چسبیده و با الکترود میانی فاصله هوائی دارد که فاصله دهانه شمع نامیده می*شود. فاصله بین دهانه دو الکترود شمع، نخستین عامل جرقه زنی است. این فاصله باید مطابق خصوصیات موتور باشد. اگر فاصله دو الکترود خیلی کم باشد، جرقه ضعیف شده و موجب بد کار کردن و روشن نشدن موتور می*شود.
اگر فاصله دو الکترود خیلی زیاد باشد، موتور در دورهای کم خوب کار خواهد اما در دورهای زیاد یا داشتن بار، به کوئل فشار زیادی می*آید و موجب روشن نشدن و یا بد کارکردن موتور می*شود. سطح الکترودها در قسمتی که روبروی هم قرار می*گیرند باید کاملا موازی و به شکل چهار گوش باشند، به این طریق جهش جرقه از دهانة شمع راحت تر صورت می*گیرد. الکترود میانی شمع*های جدید دو تکه بوده و وایر شمع به قسمت بالای آن وصل شده و قسمت پایینی تا داخل اتاقک احتراق ادامه پیدا می*کند. در بعضی از مقاومت ١٠٠٠ اهم قرار داده شده است. این مقاومت پارازیت*های رادیو و تلویزیون را گرفته و همچنین عمر شمع را افزایش می*دهد. جنس الکتروها از فلز دیرگدازی مانند آلیاژ نیکل د و یا آلیاژ آهن و کروم است که هم هادی جریان الکتریسیته خوبی بوده و نیز در مقابل حرارت زیاد مقاومت می*کند.

عملکرد شمع :
شمع*ها دارای دو قسمت هادی یا الکترود می*باشند. یک الکترود به سیم درب دلکو و دیگری به بدنه سر دیگر هریک از الکترودها در شمع و به فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند. موجی از ولتاژ قوی سبب القای اتصال دارد. جریان الکتریکی از کوئل به داخل درب دلکو گردیده و از آنجا از طریق وایرها به یکی از الکترودهای شمع می*رسد. سپس این جریان از شکاف و فاصله بین دو الکترود انتهای شمع جستن کرده و به طرف الکترود دیگر و بدنه می*رود و به این ترتیب ضمن جهش جریان برق از شکاف و فاصلة بین الکترودهای شمع، مدار کامل شده و عبور جریان برق همچنان ادامه می*یابد.
کامل کردن مدار برق یکی از کارهای مهم سیم پیچ ثانویه است. حقیقت مهم دیگر آنست که وقتی که جریان الکتریسیته از شکاف و فاصلة بین دو الکترود انتهای شمع *میگذرد، یک جرقه ایجاد می*شود و این آخرین کاری است که مدار جرقه زنی انجام می*دهد