ولـگـرد جـاده هـا

ارائه زیباترین تصاویر از کشنده های جدید و قدیمی

 
سیستم کنترل باد ماشینهای سنگین
نویسنده : علیرضا یحیی زاده - ساعت ۸:۳۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢۳
 

سیستمهای که برای باد کردن تایرها ابداع شده اند سه هدف را دنبال می کنند

1-اشکار کردن (detect) کاهش فشار در تایرهای مشخص بدان معنی که سیستم پایشگری دائما فشار باد هر کدام از تایرها را کنترل کند

2-هشدار دادن به راننده در مواقعی که ایرادی در سیستم وجود ندارد

3-باد کردن تایر به میزان معین بدان معنی که یک مخزن ذخیره هوا به همراه یک شیر یک طرفه وجود داشته باشد که در مواقع کم باد بودن تایر شیر باز شده و به سمت تایر جریان یابد

 با وجود انکه سیستم های موجود برای باد کردن تایرها از نظر طرح تفاوت هایی دارند اما مشترکاتی نیز دارند که در زیر به اختصار بیان می گردد

1-همه انها به سوپاپی مجهز می باشند که تک تک تایرها را ایزوله می کنند تا از جریان هوای تایرها در زمانی که سیستم در حال بررسی یا باد کردن یک تایر است جلوگیری شود

2-در هر کدام از این سیستم ها روشی برای اشکار کردن فشار هوای داخل تایرها وسیله نقلیه وجود دارد . این امر در بسیاری از سیستم ها بوسیله سنسورهای مرکزی که اطلاعات خود را به واحد کنترل الکترونیکی و سپس به راننده منتقل می کنند مهیا شده است

3-در این سیستمها به منبع دخیره هوا نیاز می باشد که معمولا بطور مشترک که از منبع هوای موجود در مدار وسیله به منظور تغذیه ترمزها یا سیستم های پنوماتیکی استفاده می گردد

4-زمانی که از منبع هوای سیستم ترمز برای باد کردن تایرها انعشاب گرفته می شود اگرچه سیستم ترمز وظیفه اصلی خود را به مخاطره نمی اندازد اما برای اطمینان بیشتر بازرسی ها یی در سیستم فراهم شده است که از بکار بردن هوای مخزن (برای باد کردن تایر ) در مواقعی که فشارش از حد معینی کمتر است جلوگیری شود

5-در این سیستم ها مسیری برای رساندن هوای مخزن به تایرها مورد نیاز نیاز است که معمولا این مسیر از میان اکسل ها فراهم شده است

6-در این سیستم ها شیر اطمیان فشاری برای خارج کردن هوا از تایر –بدون وجود مخاطراتی – مهیا شده است

حال به چند نمونه از این سیستم ها که برای باد کردن و کنترل فشار باد تایرهای تریلر فراهم شده است بطور مختصر اشاره می نماییم

1-سیستم پایش و تنظیم باد تریلرها (trailers tire maintenance)

این سیستم تعمیر و نگهداری  سیستم هوشمندی است که فشار باد تایرهای تریلر را کنترل می کند و در صورت کم بادی اقدام به باد کردن و تنظیم فشار بادشان می نماید هوای مورد نیاز این سیستم از سیستم ترمز تریلرها که در مخزنی ذخیره شده است تامین می گردد

 این سیستم شامل سه جز اصلی می باشد...


1-مجموعه لوله های تایر و شیرهای یک طرفه :

این سیستم شامل مجموعه ای از لوله ها است که مسیر جریان هوا برای باد کردن تایرها را فراهم می کند و مجهز به شیرهای یکطرفه ای شده است تا در هنگامی که سیستم در حال کنترل یا باد کردن تایرها نیست مسیرهای هوای فشرده و اب بندها را تحت فشار قرار ندهند این امر از فرسودگی و پاره شدن اب بندها جلوگیری می نماید

2-مفصل دوار

مفصل دوار شامل ابندهای هوا و روغن و یاتاقان می باشد که لوله هوا را از محور دوار به درپوش توپی چرخ دوار وصل می کند اب بندهای هوا برای جلوگیری از نشت هوای فشرده و اب بندهای روغن برای جلوگیری از خروج روغن و ایجاد الودگی در نظر گرفته شده اند توپی چرخ دوار نیز مجرایی برای ازاد کردن فشار هوا درپوش توپی دارد

3-منیفولد سنسور فشار و واحد کنترل الکترونیکی :

سوپاپ ایمنی فشار محفظه های منیفولد سیستم را از جهت مصرف نکردن هوای ذخیره ترمزها در مواقعی که فشاری کمتر از 80 psi دارد مطمئن می سازد این منیفولد محفظه ای مجهز به فیلترهای داخلی دارد که هوا را تمیز نگه داشته و برای اندازه گیری فشار تایرها به یک سنسور فشار مجهز شده است  همچنین دارای سولنوئیدهایی است که جریان هوا به تایرها را کنترل می کنند

این سیستم مجهز به واحد کنترل الکترونیکی شده است تا کل سیستم را راه اندازی کرده بررسی های لازم را برای عملیاتی شدن سیستم انجام دهد همچنین اگر فشار تایر بیشتر از 10درصد مقدار نرمالش کاهش یابد و یا اینکه ایرادی را در سیستم تشخیص دهد چراغ هشدار دهنده ای را بر روی تریلر روشن می کند که از طریق ایینه دید عقب برای راننده قابل رویت است

سیستم بازرسی های اولیه را انجام داده و در صورت نیاز فشار تایرهای را افزایش می دهد شیرهای یکطرفه لوله هر تایر نیز ما را مطمئن می سازد که در زمانی که یک تایر در حال باد شدن است سایر تایرها بادشان را از دست نمی دهند

بعد از بازرسی های اولیه در صورتیکه تایرها نیاز به افزایش فشار بادشان نداشته باشند سیستم فشار مسیر را تخلیه می کند به این ترتیب هر 10 دقیقه یکبار سیستم مسیرها را پر فشار کرده و فشار تایرها را بازرسی می کند لازم به ذکر است که سیستم فشار تایرهای را از طریق یک سری پالسهای (ضربانهای) هوای در مسیر اندازه گیری می کند همچنین اگر فشار معین در مسیر بعد از مدت زمانی مشخص به تایرها نرسد سیستم شروع به باد کردن تایر می کند تا فشارش به مقدار مناسب برسد

 2-سیستم ایرگو

 سیستم ایرگو سیستم پایش دایمی است که از یک سری شیرهای یک طرفه برای اشکار کردن کاهش فشار باد استفاده می کند بر خلاف برخی سیستم ها ایرگو از هوای سیستم ترمز وسایل نقلیه برای باد کردن تایرها استفاده نمی کنند

وقتی نشت هوا در نقاط متفاوتی از سیستم رخ می هد (1) سیستم ایرگو هوا را از سیستم پنوماتیکی وسیله نقلیه دریافت می کند (2) و انرا از طریق مسیر محورهای وسیله نقلیه یا لولهای (3) به مجموعه درپوش توپی توپی چرخ (کلاهک توپی) می فرستد (4) و هوای مورد نیاز را تامین می کند برای این سیستم چراغ هشدار دهنده ای بر روی تریلر در نظر گرفته شده است که از طریق ایینه دید عقب برای راننده قابل مشاهده می باشد و در هنگام باد شدن تایرها روشن می گردد

از انجایی که این سیستم پایشگر دائمی است وجود سایش و گسیختگی زیادی را در اب بندها ی ان می توان انتظار داشت به همین دلیل سیستم به جای ابندهای لاستیکی بیشتر از اب بندهای از جنس گرافیت های کربنی و فولادی های سخت شده استفاده می کند

 3-سیستم مرکزی باد تایر ctis

ایده ctis فراهم نمودن کنترل فشار باد هر کدام از تایرها با روشی برای بهبود عملکرد انها در سطوح مختلف می باشد برای مثال کاهش فشار باد تایر سطح تماس بزرگتری را مابین تایر و زمین فراهم کرده و رانندگی را بر روی زمین نرم بسیار ساده می سازد این کار همچنین اسیب کمتری را به زمین می رساند دانستن این مطلب برای عملیات ماشین الات سنگین که در زمینه های ساختمانی و کشاورزی بکار گرفته می شود بسیار حائز اهمیت است با دادن کنترل مستقیم فشار باد هر کدام از تایرها به راننده قابلیت مانور او را برای افزایش بهره وری بهبود می بخشیم

وظیفه دیگر ctis نگهداری فشار باد تایرها در حد بهینه در مواقع بوجود امدن نشتی یا پنچری می باشد در این حالت سیستم باد تایرها را بطور اتوماتیک بر اساس انتخاب گزینه تنظیم فشار از سوی راننده تنظیم می کند

در این سیستم یک سوپاپ چرخ در انتهای هر چرخ قرار گرفته است برای چرخهای دوتایی سوپاپ نوعا فقط به چرخ بیرونی متصل می شوند و امکان بالانس فشار مابین دو تایر را فراهم می کنند

بخشی از وظیفه سوپاپ های چرخ ایزوله کردن تایر از سیستم در مواقعی که از سیستم استفاده نمی گردد می باشد تا هوای فشرده از ابندها خارج شده و امکان راه اندازی مجدد فراهم گردد این سوپاپ همچنین امکان پر و خالی کردن باد تایرها را نیز فراهم می کند

واحد کنترل الکترونیکی ecu پشت صندلی شاگرد قرار گرفته و مغز سیستم بشمار می رود این واحد دستوارت راننده را پردازش و تمام سیگنال های دریافتی از سیستم را پایش می کند و به سیستم اجازه بازرسی فشار تایر را در هر 10 دقیقه یکبار می دهد تا از فشار مناسب تایرها مطمئن شود ecu همچنین دستوراتی را به واحد کنترل پنوماتیکی که مستقیما سوپاپ چرخ و سیستم هوا را کنترل می کند می فرستد واحد کنترل پنوماتیکی نیز شامل سنسوری می باشد که خواندهای فشار تایرها را به ecu  منتقل می کند

یک صفحه کلید کنترل عملیات فراهم شده است تا بهراننده اجازه انتخاب مدهای مختلف فشار تایر را به منظور تطبیق شرایط جاری بدهد این صفحه کلید نصب شده بر روی داشبورد فشار جاری (حال حاضر) تایرها را نشان می دهد انتخاب مدها را فراهم می کند و وضعیت سیستم را نشان میدهد

زمانی که راننده گزینه تنظیمات فشار را انتخاب می کند سیگنال ها از صفحه کلید به واحد کنترل الکترونیکی و از انجا به واحد کنترل پنتوماتیکی و سپس از انجا به سوپاپ های چرخ می رسد

زمانی که وسایل نقلیه با سرعت بیشتری حرکت می کنند (مثلا در بزرگراها) فشار بیشتر باد تایرها از صدمه دیدنشان جلوگیری می کند به همین منظور ctis سنسوری دارد که اطلاعات سرعت وسیله نقلیه را به واحد کنترل الکترونیکی می فرستد اگر وسیله نقلیه به حرکت با سرعت زیاد در مدت زمان مشخصی ادامه دهد سیستم بطور اتوماتیک فشار باد تایرها را تا مقدار توصیه شده برای ان سرعت افزایش میدهد

این سیستم از هوای همان کمپرسوری استفاده می کند که هوای مورد نیاز ترمزها را فراهم می کند البته یک سوئیچ فشار وجود دارد که مطمئن می سازد سیستم ترمز در اولویت قرار داشته و ctis از گرفتن هوای سیستم ترمز تا قبل از شارژ کامل مخزن ان را باز داشته می شود

اگر بخواهیم از نزدیکتر به این سیستم نگاه کنیم این اتفاقی است که در جاده می افتد واحد کنترل الکترونیکی به واحد کنترل پنوماتیکی فرمان می دهد که فشار جاری تایرها کنترل گردیده و تا حدی که راننده انتخاب کرده است پر یا تخلیه باد شوند اگر سیستم تشخیص دهد که باد کردن تایر مورد نیاز است اول از همه بازرسی می کند که ایا ذخیره فشار ترمز در حد مناسبی است یا نه  . اگر فشار مناسب بود جریان کمی از فشار هوا را تحویل سوپاپ چرخ می دهد تا امکان باد کردن تایر فراهم گردد . اگر تایر پر باد باشد سیستم خلا کمی را در سوپاپ به وجود می اورد تا زمانی که واحد کنترل پنوماتیکی تعیین کند که تایر در فشار مناسب خود قرار دارد و باید سوپاپ بسته شود  در شکل قبل شما گذرگاهی می بینید که اجازه عبور هوا به سمت داخل یا خارج را برای اولین باری که تایر بر روی چرخ نصب می شود میدهد لوله ای از کمپرسور هوای وسیله نقلیه (vehicles air compressor) از میان کلاهک (درپوش) چرخ گذشته و به سوپاپ تایر می رسد همچنین رابط قطع اتصال سریعی فراهم شده است  که به تایر اجازه می دهد تا به منظور تعویض یا تعمیرات از سیستم ctis جدا شود

شکل قبل همچنین سیستم پنجر رویی را نشان می دهد که امکان پشتیبانی از عملکرد وسیله نقلیه در زمانی که تایر تخلیه باد شده است را تا رسیدن به محلی برای تعمیر فراهم می کند

4-سیستم نگهداری فشار مناسب تایر (meritor tire inflation system) (mits)

سیستم حفظ و نگهداری فشار مناسب باد تایر برای استفاده در کشندهای تریلر طراحی شده است این سیستم از هوای فشرده تریلر برای باد کردن تایری که فشارش از مقدار مقتضی کمتر شده است استفاده می نماید

هوای ذخیره شده در مخزن هوای تریلر از طریق مسیر موجود به جعبه کنترل و سپس به هر کدام از اکسل ها می رسد سپس لوله هوا از میان اکسل ها عبور کرده و به مجموعه واحد دوار در انتهای محور به منظور توزیع کردن هوا  در میان هر تایر می رسد اگر در انجا کاهش فشار محسوسی وجود داشته باشد چراغ نشانگری راننده را مطلع می سازد

کل سیستم را می توان به دو قسمت کوچکتر یعنی مجموعه انتهایی چرخ و مدول کنترل تقسیم کرد

1-مجموعه انتهایی چرخ : مجموعه انتهایی هر چرخ شامل لولهای انعطاف پذیر و شرهای یکطرفه می باشد شیرهای یک طرفه که به هوا تنها اجازه عبور به سمت تایرها را میدهند تضمین می نمایند که در هنگام باد شدن یک تایر سایر تایرها بادشان را دست نمیدهند  این مجموعه همچنین شامل یک استاتور که در داخل محور هرز گرد قرار گرفته و تکیه گاه میان گذر جریان که به درپوش توپی چرخ می رسد نیز می باشد

در مجموعه درپوش توپی چرخ مجرایی به اتمسفر وجود دارد که تضمین می نماید فشار انتهای چرخ افزایش نمی یابد یک سپر منحرف کننده نیز از ورود کثافات و اب به قسمت انتهایی چرخ جلوگیری می کند

برای اکسل های با محور توخالی توپی فشاری در نظر گرفته شده است تا داخل اکسل را نسبت به انتهای چرخ به منظور حفاظت از استاتور اب بندی کند

2-مدول کنترل : برای این مجموعه سوپاپ قطع جریان به منظور توقف جریان هوا به سیستم برای مواقع ضروری در نظر گرفته شده است همچنین یک فیلتر رطوبت و الایندها را حذف می کند در این سیستم یک محافظ فشار برای جلوگیری از مصرف هوای ذخیره شده در مواقعی که فشار ان از حد مشخصی کمتر می شود وجود دارد

یک دکمه تنظیم فشار سیستم امکان تنظیم حداکثر فشار هوای سیستم را فراهم می کند

یک سوئیچ حسگر جریان چراغ نشانگری را فعال می کند تا به راننده امکان فهمیدن این مطلب را بدهد که پمپ شدن مقدار محسوسی هوا ممکن است نشان دهنده پنجره بودن تایر باشد