ولـگـرد جـاده هـا

ارائه زیباترین تصاویر از کشنده های جدید و قدیمی

 
نقدی بر رنو مگنوم
نویسنده : علیرضا یحیی زاده - ساعت ٦:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱/٩
 



از اولین باری که رنو کشنده مگنوم را روانه بازارهای اروپا کرد بیش از 30 سال میگذرد . در طول این سال ها تنها تغییرات اندکی در ظاهر این کشنده لوکس انجام شده ولی داخل کابین – موتور و گیربکس آن دستخوش تغییرات گسترده ای شده است . کشنده ای که در حال حاضر به بررسی آن می پردازیم محصول سال 2009 بوده و با استاندارد یورو 5 روانه بازار شده است .




در میان کشنده های حاضر در بازار اروپا قطعاً رنو مگنوم با سایرین تفاوتهای فراوانی دارد . از اولین باری که رنو کشنده ای با این پلتفرم را تولید کرد بیش از 30 سال میگذرد اما کماکان رنو مگنوم در اروپا و در سطح اول کشنده های بین المللی حضور دارد به طوری که پرفروش ترین کشنده فرانسه نام گرفته است . با کمی دقت در استیل این کشنده متوجه میشوید که شباهتهایی با کشنده های بی دماغ آمریکایی دارد . نحوه قرارگرفتن رکابها و طریقه سوار شدن به کشنده با کمک دستگیره های طویل جانبی – باک های بزرگ و چیدمان داخل کابین همانند کشنده های آمریکایی می باشد . شاید این موضوع به خاطر بهره گیری از نظریات طراحان ماک در طراحی مگنوم باشد ( همانطور که میدانید رنو سهامدار و مالک کمپانی ماک می باشد ).
رنو مگنوم یکی از بلند قدترین کشنده های اروپاست . ارتفاع داخل کابین آن به بیش از 2 متر میرسد در حالیکه کف کابین هم کاملاً صاف و مسطح است . صاف بودن کف کابین یکی از نقاط قوت این کشنده است زیرا باعث میشود زیبایی و جاداری داخل کابین خیلی بیشتر به چشم برسد .




از دیگر تفاوتهای این کشنده با سایر رقبا کابین سه تکه آن است به طوری که اگر از جلو به کشنده نگاه کنید کاملاً متوجه آن می شوید : قسمت سپر و زیر سپری – قسمت میانی و محل قرارگیری رادیاتور – قسمت اصلی کابین . با بهره گیری از این شیوه طراحی که در نوع خود منحصر به فرد است و با استفاده از بالن های هوای فشرده که سرتاسر قسمت زیرین کابین را دربرگرفته اتاق کشنده کاملاً مواج شده و کمترین میزان لرزش ناشی از دست اندازهای جاده به داخل منتقل می شود .
داخل کابین :
همانطور که گفته شد ارتفاع داخل کابین مگنوم به بیش از 2 متر میرسد و با بهره گیری از کف صاف فضای در دسترس داخل کابین 1090 لیتر می باشد که فوق العاده است . رنو با استفاده از مواد هم رنگ تریم داخلی کابین را یکدست و هماهنگ کرده است . چیدمان داخل کابین هم با رقبا متفاوت است . اگر چه ممکن است برای برخی خوشایند نباشد ولی این کشنده تنها یک تخت خواب آن هم در بخش فوقانی کابین دارد و قسمت پایینی به یک اتاقک چند منظوره تبدیل شده : میز کار – اتاقک نهارخوری و میز نشیمن جهت تماشای تلویزیون .
در قسمت ادوات سنجش هم رنو همانند خودروهای سواری خود ، با سایرین متفاوت است : استفاده از یک دور سنج آنالوگ و سرعت سنج دیجیتال به صورت ترکیبی با نور پردازی پشت آمپر زیبا .




در رنو مگنوم 2009 اثری از دسته دنده در داخل کابین نیست . تعویض دنده به صورت اتوماتیک از طریق کلیدهای قرارگرفته بر روی قربلیک فرمان انچام می شود . همچنین ترمز توقف در سربالایی – شیشه بالابر برقی و کارکیت و دکمه های کنترل سیستم موسیقی همگی بر روی فرمان تعبیه شده اند .
موتور :
مگنوم مجهز به یک موتور 13 لیتری با کد DXi 13 که قادر است 480 و یا 520 اسب بخار را در دور 1050 دور در دقیقه ایجاد کند . حداکثر گشتاور خروجی 2550 نیوتن متر برای موتور 520 اسبی می باشد . رنو ادعا کرده که 90% گشتاور خروجی در کمتر از 2 ثانیه در اختیار راننده قرار خواهد گرفت و این باعث شتابگیری فوق العاده کشنده در ابتدای حرکتش می باشد .
همچنین با استفاده از سیستم engine stop وقتی کشنده به مدت 5 دقیقه در حالت توقف قرار دارد موتور به صورت اتوماتیک خاموش میشود در حالیکه دمای موتور پایین نمی آید و نیازی به گرم کردن دوباره موتور ندارد . بعلاوه در مصرف سوخت هم صرفه جویی میشود .
این موتور دارای 6 سیلندر به صورت خطی بوده و منطبق با استاندارد یورو 5 و EEV میباشد .
گیربکس :
در رنو مگنوم 2009 از جعبه دنده اتوماتیک Optidriver+ به صورت استاندارد استفاده شده است . این جعبه دنده باعث کاهش مصرف سوخت – کاهش استهلاک قطعات متحرک و افزایش شتاب و ایمنی خودرو می شود.
سیستم های ایمنی :
رنو سیستم ترمز موتور Optibrake را به صورت اینترلاک با گیربکس اتوماتیک خود ارائه میکند . این ترکز موتور یکی از قویترین نوع خود در بازار می باشد و قادر است کشنده را با شتاب معکوس 7 متر بر مجذور ثانیه متوقف کند . قدرت این ترمز 414 کیلووات است .
از دیگر سیستم های ایمنی این کشنده میتوان به چرخهای تمام دیسکی- ABS-ASR – ترمز توقف در سربالایی و سیستک کنترل پایداری ESP اشاره کرد .
همچنین شیشه یک تکه جلو با زاویه دید بسیار وسیع – آینه های متعدد- نمایشگر دیجیتال عقب تریلر – چراغهای جلویی هالوژن و سیستم های ماهواره ای و کنترلی ثانویه از دیگر امکانات ایمنی این کشنده است .
مشخصات کابین :
رنو 4 سطح از امکانات را برای کابین مگنوم تدارک دیده است : Classic cab(standard)-Multipass cab-Privilege package-Excellence package.
هر کدام از این پکیج ها شامل تجهیزات رفاهی متعددی می باشند . در بالاترین سطح این امکانات شامل : سیستم تهویه مطبوع – دریچه برقی سقف – صندلی راننده ارگونومیک – بخاری درجا – تلفن – ریموت کنترل برای قفل کردن دربها و روشن و خاموش کردن موتور – یخچال فریزر- سیستم برقی خم کن کابین – رادیو پخش بلوتوث – شیشه شور چراغ های جلو – بادگیر جانبی و شاسی و … می باشد .