ولـگـرد جـاده هـا

ارائه زیباترین تصاویر از کشنده های جدید و قدیمی

 
نگاهی کوچک به تشکیل کارخانه رنو
نویسنده : علیرضا یحیی زاده - ساعت ٦:٤٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱/٩
 



دنیای‌خودروـ کمپانی خودروسازی رنو با داشتن شرکت داچیا (Dacia) رومانی، سامسونگ موتور کره در کنار کارخانجات و تولیدی‌‌های بزرگ و کوچک در سرتاسر دنیا چهارمین کمپانی بزرگ خودروسازی دنیا است.
معروفترین خودرو این گروه فرانسوی رنو Clio است. شهرت رنو به خاطر نوآوری در طراحی اتومبیل و ساخت موتورهای مسابقه است. در واقع اولین محصولی که موجب شهرت رنو شد موتور مسابقه بود که برادران رنو برای شرکت در مسابقات سوئیس با کمک برادر کوچکتر خود لوئیس ساخته بودند. لوئیس رنو موسس کارخانه و گروه خودروسازی رنو است. وی در یک خانواده ثروتمند و مرفه در سال 1877 در پاریس به دنیا آمد. لوئیس از دوران کودکی علاقه فراوانی به مکانیک داشت و ساعات بسیاری را در کارگاه ماشین بخار می‌گذراند یا بر روی موتور‌‌های Panhard قدیمی که در یکی از کارگاه‌‌های خانوادگیشان قرار داشت می‌گذراند. وی اولین ماشینش را در سال 1898 ساخت. ماشین وی نمونه تکمیل شده دوچرخه‌‌های De Dion-Bouton بود که با اتصال یک میل لنگ و جعبه دنده سه سرعته کار می‌کرد.
رنو این اتومبیل خود را Voiturette نامید. پس از انجام چند آزمایش رانندگی بر روی این اتومبیل رنو سفارش ساخت 13 عدد از آنها را دریافت کرد و بدین ترتیب رنو با کمک دو برادر بزرگتر خود مارسل و فرناند که تجربه کار در کارخانه منسوجات پدرشان را داشتند کارخانه رنو را پایه گذاری کردند و در سال پایانی قرن بیستم کارخانه برادران رنو ‌راه‌اندازی شد. کار طراحی و ساخت اتومبیل با لوئیس رنو بود و دو برادر دیگر در کارهای مدیریتی و توسعه شرکت فعال بودند.
بعد از مرگ مارسل در یک مسابقه موتور سواری و بازنشسته شدن فرناند، لوئیس در سال 1908 کنترل رنو را به دست گرفت. تا سال 1942 رنو توسط خانواده رنو کنترل می شد. در این سال‌ها همگام با تغییرات غیر قابل تصور طراحی اتومبیل از سوی رنو مواجه شدند لوئیس نیز اختراعات زیادی برای ساخت اتومبیل‌‌های سریعتر و قوی‌تر انجام داد مانند کمک فنر‌، ترمز حلقوی، سیستم احتراق بنزین فشرده، توربوشارژر و تاکسی‌متر.
‌در جنگ جهانی اول رنو به خاطر ساخت اتومبیل‌‌های نظامی، هواپیما و تانک برای ارتش فرانسه مدال لژیون دنور دریافت کرد. مشهورترین اتومبیل نظامی ساخت رنو تانک FT-17 بود. در دهه 30 رنو انواع اتومبیل‌‌های کوچک تا بزرگ را تولید کرد. مثلاً در سال 28 رنو 45 هزار دستگاه از مدل 7 خود را تولید کرد که از مدل6cv شروع و به مدل‌‌های10cv ، Monasix ، Vivasix ،18/24cv و در نهایت 04cv می‌رسید.
اتومبیل‌‌های این شرکت در 8 سبک بدنه ساخته می‌شدند. اتومبیل‌های کوچک‌تر طرفداران بیشتری داشتند. مدل‌‌های closed cars گران و رودستار‌‌ها ارزانترین محصولات رنو بودند. با شروع جنگ‌‌های داخلی فرانسه کارگران که عمدتاً از حزب کارگر بودند علیه خانواده رنو که طرفدار جناح راست فرانسه بودند شورش کردند و برای مدتی کارخانه را تعطیل کردند. با شروع جنگ جهانی دوم رنو، درخواست نازی‌‌ها برای تولید تانک را رد کرد به همین علت طی اشغال نظامی فرانسه توسط پاریس کمپانی رنو همانند سایر صنایع اصلی فرانسه توسط آلمانی‌‌ها اداره شد.
از طرف دولت نازی مدیران دایملر- بنز اداره رنو را برعهده گرفتند. تولید رنو در این مدت یک سوم تولید قبل از شروع جنگ بود. با حمله هوایی سال 42 بخشی از کارخانه رنو تخریب شد. پس از آزاد سازی پاریس در سال 44 لوئیس رنو به جرم همکاری و مشارکت با ارتش نازی زندانی شد و یک ماه پس از آن در گذشت. در واقع روس‌ها با تشویق کارگران خواهان آن بودند که کمپانی رنو توسط پرولتاریا (جنبش کارگری) اداره شود و آن را از سلطه اشراف خارج کنند. خودروسازی رنو سه ماه پس از مرگ صاحبش ملی اعلام شد. در سال 1949 رنو از اتهام همکاری تبرئه شد و پسر وی ژان لوئیس رنو غرامت دریافت کرد. با این همه کارخانه رنو بر خلاف سایر صنایع خودروسازی اروپا هیچگاه توسط سازندگانش اداره نشد.
__________________